Saturday, August 7, 2010

Kisah pencariaanku(2)

Eem...sambungannya...ok..bila di Matrik...ni yang best nie...di sana,kawan-kawan semuanya baik-baik...boleh dikatakan kawan-kawan yang saya rapat semuanya pelajar dari sekolah agama(Smka)...saya suka kawan dengan mereka sebab pelik...dulu saya sekolah biasa je,sekolah sains tulen,jadi kawan dengan budak-budak dari sekolah agama ni best...sebab mereka rajin..kawan saya wani,lina,fiza,mimi...fuh...semuanya 4 flat atau 3.7 students...alhamdulillah,semuanya dari sekolah agama...gempak la rasanya...tengok mereka tutup aurat bagus sangat...jadi sejuk mata memandang...tengok mereka rajin ke masjid...tengok mereka rajin membaca al-Quran dan berusrah...dan mereka ajak saya ke Kuliah siswi...jadi hati tu rasa tenang,happy...rasa nak berubah la...

Apa saya buat?saya pun try la beli tudung labuh pastu buat jubah...pastu beli sock kaki dengan tangan dan pakai...saya rasa selesa pakai macam ni...masa balik rumah,papa dengan mama terkejut..badan kurus tapi beli baju besar sangat-sangat?pakai stokin kaki ni buat apa?ni stokin tangan ni nak buat apa?ee...ekstrim...saya senyum je..

Waktu itu dah mula suka baca al-Quran dengan terjemah,setiap masa kat rumah baca dan taddabur...papa dengan mama tak selesa...yela perubahan ni pelik...dulu suka tengok MTV...Suka tengok movie DVD..suka baca magazines remaja,galaxie,mangga,URTV..tibe-tibe baca al-Quran...tapi apa peduli...saya teruskan je...

Tiba-tiba Lina kawan saya bagi novel Tautan hati...buku apa ni Lina?dia kata,ala yat..baca je..best tau..dia senyum...tQ Lina...aku baca ye...Subhanallah..banyak benda yang saya kagum dalam novel itu...bahasa pun banyak 'Arab...selepas baca buku itu,ada kekuatan untuk terus belajar menjadi Muslimah...Fiza pula ayahnya Tabligh...kami sembang-sembang...cerita tentang Purdah...

Yat,mak aku pakai purdah tau,kata Fiza...aku jawab,Yeke?menariknya...leh aku tahu mak ko kerja ke duk rumah?Mak aku cikgu,bila dia mengajar dia tak pakai purdah,bila dia dah keluar sekolah,dia nak pi jalan-jalan dia pakai...saya pun jawab:Eh,boleh ke pakai pastu bukak?Macam tu senang la...bila kerja bukak,bila jalan-jalan pakai...dia kata,boleh je,kan purdah ni sunat bukannya wajib,pakai bila boleh pakai bukak bila kena bukak..

Aduh Fiza,ko bagi aku inspirasi nak pakai...Fiza kata,pakai jela...aku tengok mak aku,aku kagum,sejuk mata memandang...insyaALLAH aku akan pakai...aku kena usaha perbaiki diri la mcm ni...sekali,waktu itu pula hangat Novel ayat-ayat cinta...bila saya baca,memang menghayati keistimewaan Hijab dan purdah ni...baru faham..owh menutup wajah dan hanya tunjukkan kepada yang tertentu sahaja...masyaAllah,indahnya Islam ni...

Dalam masa yang sama,Muslim(tunang saya),waktu itu kami berkawan bagitahu saya...sume pelajar Maahad Tahfiz Klang berpurdah,sejuk hati...erm..saya kata,ala...budak hafizah je ke leh pakai?yang belajar kat tahfiz je ke?yang belajar kat Universiti ni tak boleh?Budak sains tak boleh ke?Dia kata,boleh..apa salahnya..kan Islam untuk semua...bukan yang hafizah je...

Walaupun saya ni nakal sebab saya bukan dari sekolah agama,bukan juga hafizah...tetapi saya usaha nak jadi Muslimah yang berhijab,yang solat,yang berbuat baik,yang tahu al-Quran dan hadith...rasa seperti tercabar pula ye...hehe..

Pencarianku diteruskan...akan bersambung...


1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete